وکیل خانواده در مشهد مهمان رادیو و تلویزیون 09121463248

09121463248
وکیل خانواده در مشهد مهمان رادیو و تلویزیون 09121463248

دفتر وکالت پیروزی | در رادیو وتلویزیون | وکیل پیروزی

۱۶ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رابطه ی نامشروع و تهدید و توهین

رابطه ی نامشروع و تهدید و توهین

تلفن تعیین وقت مشاوره  با استاد فتح اللهی 

09121463248

66454489

بازدید کننده گرامی لطفا این مقاله را به دقت مطالعه نمایید و در صورتی که به پاسخ سوال خود نرسیدید می توانید با استاد اکبر فتح اللهی تماس بگیرید و با وکیل کیفری تقاضای وقت مشاوره داشته باشید.

یعنی بین دو نفر که حلقه ی زوجیت وجود ندارد عمل منافی عفت غیر از زنا صورت گیرد و مجازات رابطه ی نامشروع تا ۹۹ ضربه ی شلاق تعزیری می باشد و اگر در تهران هستید می توانید رد دادسرای ناحیه ۲۱ ارشاد تهران طرح دعوا کنید. و همچنین داشتن

فیلم و عکس و گرفتن استعلام پرینت مخابرات برای اثبات این جرم می تواند به شما کمک کند حال اگر در این مورد باعث تهدید و توهین پیامکی شدید و شما را از طریق پیامک باعث رعب و ترس شما شود می توانید با گرفتن پرینت پیامک های ارسالی به

دادسرای مربوطه مواجهه و شکایت خود را طرح کنید.

این مقاله را حتماً مطالعه فرمائید: شماره تلفن بهترین وکیل خانواده تهران 

معنای لغوی:

همان طور که می دانید توهین در لغت به معنای خوار کردن، سبک داشتن، خواری و خفت آمده است.

جرم توهین دارای اقسامی است: توهین ساده و توهین مشدد.

عبارت است از توهین و اهانتی که علی رغم دارا بودن وصف مجرمانه هیچ کیفیت مشدده ای ندارد.

توهین مشدد به اعتبار مقام مخاطب قانون گذار در برخی موارد به اعتبار مقام و شخصیت طرف اهانت شد همچنین توهین به مقام معظم رهبری و بنیان گذار جمهوری و توهین به صاحبان حرفه ها و مشاغل خاص برای مرتکب مجازات بیشتری تعیین نموده است.

توهین و فحاشی از منظر قانون مواد قانونی که به توهین و اهانت در قانون مجازات اسلامی می پردازند عبارت است از: هر کسی که به وسیله ی اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله ی مرجع در روزنامه و جرایم یا منطق در مجامع یا به هر وسیله ی دیگر به کسی

امری را صریحاً نسبت دهد یا آن را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن را ثابت نماید و جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق با یکی از آن ها حسب مورد محکوم خواهد شد. و

تبصره در مواردی که نشر آن امراث عدی فحشا مصوب گردد. هر چند می تواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور خواهد شد.

یک مقاله جذاب و کاربردی:   ۱۲ سوال مهم در مورد طلاق توافقی 

موسسه حقوقی بالیوا  مفتخر است با به کار گیری وکیل و وکلای پایه یک دادگستری و وکیل خانم و آقا که هریک در حوزه ای خاص اعم از وکیل کیفری و وکیل خیانت در امانت ، حقوقی، خانواده، ثبتی، وکیل ثبتی امور چک، طلاق توافقی، وکیل ملکی و وکیل سرقفلی و وکیل ارث ، وکیل غرب تهران و وکیل شرق تهران تخصص و تجربه ی کافی دارند و سالهاست که در این حوزه فعالیت می نمایند این انتخاب را آسان نموده و پس از مراجعه به موسسه حقوقی و تنظیم قرارداد وکالت و ارائه مشاوره حقوقی و بررسی اسناد و مدارک پرونده در کمیسیون ویژه که در یک هیئت ۷ نفره پرونده را به وکیل متخصص ارجاع داده و تا روز اجرا پیگیری وکیل ادامه دارد . موسسه حقوقی بالیوا  نیز تا روز آخر به همراه وکیل پیگیر خواهد بود و تا جاییکه ممکن است حضور موکل منتفی است و همه ی کار ها از ابتدا تا انتها با وکیل است و موکل با در اختیار داشتن شماره تلفن وکیل دادگستری و باتوجه به در دسترس بودن وکلای موسسه در صورت هرگونه ابهام می تواند شماره تلفن وکیل را داشته و با وکیل خود تماس بگیرد. تجربه موفق موکلین پیشین ما و مراجعات متعدد ایشان و معرفی موسسه به دیگران باعث شد ما اقدامات و فعالیت های خویش را با هدفی بزرگ و با شعاری که پایبند آن بوده ایم ادامه دهیم:

ارتباط نامشروع، از تخیل تا واقعیت

مردی قصد دارد از همسرش جدا شود. مهریه همسر او بسیار سنگین است. او برای رهایی از پرداخت این مهریه و نیز سرکیسه کردن همسرش، موقعیتی را فراهم می‌کند که مردی غریبه با همسرش رابطه نامشروع داشته باشد و با فیلمبرداری از این موقعیت، همسرش را تهدید می‌کند که در صورت عدم رضایت به طلاق و نپرداختن مبلغی پول به او، این فیلم را منتشر خواهد کرد. همسر مرد راضی به طلاق و پرداخت پول می‌شود، اما نمی‌داند این نقشه‌ای است که همسرش به واسطه آن تا به حال چند بار اقدام به کلاهبرداری‌های مشابه کرده است.

این خلاصه داستان فیلمی‌ به نام نقاب است که دو سال قبل نسخه کوتاه شده آن در سینماهای ایران به نمایش درآمد اما مدت کوتاهی پس از آن، نسخه کامل فیلم از طریق شبکه غیرقانونی پخش فیلم‌های سینمایی به دست مخاطبان رسید. این فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده بود اما هنوز هم مردانی هستند که تصور می‌کنند اگر بتوانند برای همسر خود پاپوشی از این نوع درست کنند، راحت و بی‌دردسر از آنها جدا می‌شوند و به سراغ زندگی خود مـی‌رونـد.

بسیاری از این مردان در دادگاه‌های خانواده، همسر خود را تهدید می‌کنند که اگر راضی به طلاق نشود، با جور کردن ۴ شاهد و طرح دادخواستی با عنوان رابطه نامشروع در دادسرای ارشاد، آبروی آنها را می‌برند. اغلب این مردان نمی‌دانند که حتی اگر چنین جرمی‌ نیز در مورد همسرشان به اثبات برسد، این مساله بحث مهریه را منتفی نمی‌کند.

چون مهریه مالی است که پیش از وقوع خیانت و در همان زمان عقد به زن تعلق گرفته است و در چنین حالتی ممکن است دادگاه تخفیف اندکی را برای گرفتن مهریه قائل شود و مهریه در هر شرایطی به زن تعلق می‌گیرد و فقط اثبات خیانت می‌تواند سبب شود مرد بتواند براحتی همسرش را طلاق دهد.

در مورد زنانی هم که تمایل به طلاق دارند، ممکن است برخی از آنها به سراغ زنی بروند و او را ترغیب کنند از طریق تماس تلفنی و تله‌گذاری، همسر آنها را به دام بیندازد تا در نهایت پس از اثبات خیانت همسرشان بتوانند بسادگی طلاق بگیرند.

اینها راه‌حل‌هایی است که برخی افراد در دادگاه در پیش می‌گیرند، اما شرایط همیشه مانند فیلم‌های سینمایی نیست و بسیاری از افراد در این مسیر دچار مشکلات عجیب و غریبی می‌شوند.

در شرع مقدس اسلام و تمام مذاهب آسمانی خیانت عملی حرام تلقی شده و ارتکاب آن از سوی هرفردی با کیفر و جزای سنگین همراه است .

در تمامی جوامع مدنی به محض این‌که زن و شوهر با خطبه عقد یا بنابر رسوم و فرهنگ خودشان با هم ازدواج می‌کنند و رابطه زن و شوهری میان آنها پیش می‌آید و زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند، میان آنها حریم و رابطه‌ای ایجاد می‌شود که در تمام جوامع بشری به رسمیت شناخته می‌شود و مردم آن جوامع برای آن قداست و حرمت قائل هستند. به همین دلیل وارد شدن شخص یا اشخاص دیگر به این حریم قبیح و زشت تلقی شده و با آن بشدت برخورد می‌شود.

در بعد تاریخی حتی در قدیمی‌ترین قوانین بشری مثل قانون حمورابی برای کسانی که مرتکب جرائم خانوادگی شوند مجازات سختی پیش‌بینی کرده بودند. مثلا زنی که به شوهرش خیانت می‌کرد یا مردی که به زنش خیانت می‌کرد به مجازات حبس، تبعید و شلاق محکوم می‌شد که این موارد بسته به نوع جرم و کیفیت آن تقسیم‌بندی‌های خاص خود را داشت و این مجازات در مواردی منجر به صدور حکم مرگ مجرم می‌شد.

رابطه نامشروع
خیانت و داشتن رابطه نامشروع یکی از اولین اتهام‌هایی است که همسران هنگام اختلاف، یکدیگر را به آن متهم می‌کنند. در قانون نیز شکایتی با عنوان روابط نامشروع به رسمیت شناخته شده و از سوی قضات مورد رسیدگی و صدور حکم قرار می‌گیرد.

این مقاله را حتما بخوانید : قانون جدید مهریه ۱۱۰ سکه در دادگاه خانواده به چه صورت است ؟

تعریف زنا از نظر قانون چیست؟

در ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی‌ در تعریف جرم زنا آمده است: «جماع مرد با زنی که بر او ذاتا حرام است.»

در کتاب دوم از باب اول قانون مجازات اسلامی‌ نیز راه‌های اثبات این جرم و انواع آن مشخص شده است. زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه مواردی است که انواع و اقسام آن در دین اسلام پیش‌بینی و شرح داده شده و مجازات آن مشخص است.

رابطه نامشروع چگونه در دادسرا مطرح می‌شود؟
همسران هنگام بروز اختلاف‌های خانوادگی برای رسیدگی به شکایت‌هایشان یا به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست حقوقی ارائه می‌دهند یا در مواردی خاص سراغ دادسرا و طرح شکایت کیفری می‌روند.

جرم رابطه نامشروع شکایتی است که می‌توان در تمام ‌دادسراها آن را طرح و پیگیری کرد.

همسران هنگام بروز اختلاف‌های خانوادگی برای رسیدگی به شکایت‌هایشان یا به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست حقوقی ارائه می‌دهند یا در مواردی خاص سراغ دادسرا و طرح شکایت کیفری می‌روند. جرم رابطه نامشروع شکایتی است که می‌توان در تمام ‌دادسراها آن را طرح و پیگیری کرد.

 

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

کارشناس دعوت شده به شبکه ۲ سیما 

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

تلفن تعیین وقت مشاوره حتی روزهای تعطیل با استاد فتح اللهی 

09121463248

66454489

آیا من میتونم قبل از حکم استرداد جهیزیه برم وسایلم رو بیارم ؟

آیا من میتونم قبل از حکم استرداد جهیزیه برم وسایلم رو بیارم ؟ و مراحل قانونی استرداد جهیزیه و مدت وزمان آن !

یکی از سوالات مکرر که بعنوان وکیل خانواده از اینجانب بعنوان مشاوره حقوقی در دفتر وکالت بعنوان بخشی از سوالات حقوقی پرسیده می شود امکان استرداد جهزیه قبل از حکم دادگاه است سوالی که بعنوان وکیل خانواده معتقدم از چند پاسخ چند وجهی برخوردار است . در ابتدا بعنوان وکیل پایه یک دادگستری معتقدم در هرگامی که بر ای دادگاه خانواده و روند آن برداشته می شود بهتر است از قبل با وکیل خانواده ویا وکیل طلاق حتما مشاوره حقوقی  لازم صورت بگیرد در خصوص پاسخ به سوال فوق نیز لازم است در چند پارگراف مساله را توضیح داد به این نحو که استرداد جهزیه طبق تجربه بنده بعنوان وکیل پایه یک دادگستری مقدمه طلاق است پس بهتر است قبل از هر اقدامی فکرتان را بکنید تا در آینده از کرده خود پشیمان نشوید چراکه در این سالها ندیم که اثاث رفته زندگی را برگرداند چون ما ایرانی ها عادت به عقبگرد و پشیمانی را یک حماقت می دانیم این مساله را می گویم پس دقت کنید و اگر باز قصد طلاق دارید این مطلب را بخوانید در پاسخ به سوال بالا باید گفت بله در صورت این که کلید منزل در دست زوجه باشد می توانند به آنجا مراجعه کرده وسایل را با خود ببرند اما حتما مسایل حقوقی باید رعایت و در حضور چند نفر شاهد باشد و سعی شود که خسارتی به منزل ویا اموال خصوصی شوهر وارد نشود و معمولا اقراد نزدیکان باید این کار ار بکنند تا شوهر شکایتی را دال بر ورود افراد غیر مطرح ننماید ضمننا رعایت ادب هم ضروری است . نکته دیگر آنکه اگر احتمال درگیری داده می شود حتما از بزرگان زوج و شوهر بعنوان شهود جابه جایی اموال استفاده شود البته بارعایت احترام تا موردی در آینده پیش نیاید و نکته آخر اینکه یادتان باشد بعد از استرداد جهزیه مواردی چون طلاق توافقی مطرح می شود و یا دعاوی دیگر پس بهتر است به رعایت مسایل ادب و احترام تا پایان طلاق دقت شود 

این مطلب را ازدست ندهید : متن بخشش مهریه روی کاغذ 

 

استرداد جهیزیه نیازمند کاغذ معروف به سیاهه نیست ولی اگر سیاهه اموال از قبل موجود باشد بهتر است !

یکی دیگر از سوالات دیگری که بعنوان وکیل خانواده ویا وکیل طلاق از بنده می شود این است که آیا سیاهه جهیزیه برای استرداد جهزیه لازم است یا خیر واگر لازم است به چه صورت باید تنظیم شود تا در آینده از آن استفاده شود در پاسخ باید گفت سیاهه باید شامل لیست کامل اموال زوجه باشد که به عنوان جهیزیه برای دختر تهیه می شود چراکه نقص در ان می تواند باعث کتمان آن در اینده شود لذا پس از تهیه اموال به عنوان جهیزیه لازم است حتما متن آن در یک کاغذ A۴ تهیه و به امضاء داماد و ۲ نفر از شهود که ترجیحا از اقوام باشند برسد تا در آینده بتوان به آن استناد کردفلذا در صورت امکان گرفتن امضاء برای سیاهه جهزیه لازم و ضروری است که اگر اخذ شود می توانددر استرداد اموال و جهیزیه بسیار مفید واقع شود . اما نکته دیگری از بنده بعنوان وکیل خانواده سوال می شود این است که اگر سیاهه جهیزیه موجود نبود چه باید کرد وآیا می شود اموال زوجه را طبق دستور دادگاه خانواده از داماد و زوج پس گرفت یا خیر ؟ پاسخ این سوال را می توان این گونه داد که بله در صورت نبودن سیاهه می توان اموال را پس گرفت که البته لازم است لیست اموال مجدد تهیه و به امضا ء شهود برسد البته این بار برخلاف نوبت قبلی دادگاه خانواده الزامی در صدور حکم استرداد جهیزیه نداشته و قطعا اموال براحتی پس داده نخواهد شد مگر بعد از بررسی صحت ادعای زوجه در دادگاه خانواده که البته کمی هم مشکل است . 

اگر دادخواست استرداد جهزیه به دادگاه داده شد حتما در لیست اموال دقت شود و مرحله به مرحله براساس قانون جلو باید رفت .

نکته دیگر که بعنوان وکیل خانواده بعنوان وکیل خانواده به آن می پردازم اینست که وکیل خانواده بهتر است این دادخواست را ثبت و پی گیری کند وتا مرحله آخر آن را پی گیری کند . واما در مورد دادخواست استرداد جهیزیه واشتباهاتی که زوجین می کنند این که پس از ثبت دادخواست دقت شود لیست جهیزیه به امضای داماد رسیده شود و از انداختن امضای جعلی پای رسید و لیست جدا خودداری شود تا مساله حقوقی تبدیل به مساله کیفری نشود . سپس پس از تودیع خسارت احتمالی دختر یا زوجه می تواند با اخذ دستور دادگاه خانواده و شعبه مربوطه به کلانتری محل زندگی مراجعه و وسایل منزل را توسط مامور مسترد کند حال سوالی که پیش می آید اینست که اگر شوهر با پسر در منزل نبود ویا اگر بود و درب منزل را باز نکرد چه باید کرد در این موارد بهتر است دستور دادستان محل برای شکستن قفل محل زندگی اخذ و سپس اقدام شود تا در آبنده مشکلی پیش نیاید چراکه در صورت بازنکردن درب منزل توسط پسر باعث آن می شود که علاوه بر دستور دادگاه خانواده ویا رییس آن دستور دادستان ویا نماینده او نیاز شود . 

این مطلب را ازدست ندهید : آیا گرفتن رضایت متهم از شاکی در کلانتری مورد قبول دادگاه است .

 

پس از استرداد جهیزیه یک جلسه دیگر دادگاه در دادگاه خانواده تشکیل می شود .

در خصوص مطلب استرداد جهیزیه لازم به توضیح است که پس از استرداد جهیزیه و طی مراحل قانونی پس گرفتن اموال دختر در دادگاه خانواده و کلانتری کار هنوز تمام نشده و هنوز برای اتمام کار در دادگاه خانواده نیازمند اتمام رسیدگی قضایی و جلسه پایانی است که در دادگاه خانواده تشکیل می شود و آن اینست که در جلسه آخر به سخنان و ادعاهای داماد و پسر رسیدگی می شود تا در صورت اثبات ادعا مثل جعل امضاء داماد توسط عروس ویا خانواده عروس یکبار دیگر بصورت جدی و بادقت رسیدگی شود و در صورت لزوم امر به کارشناس مربوطه ارجاع شود پس از ارجاع امر به کارشناس مشخص خواهد شد که خدایی نکرده امضاء داماد برای لیست جهیریه جعل شده با خیر پس مراحل قانونی استرداد جهیزیه را بطور کامل فهمیدیم و در این خصوص لازم است برای احتراز از هر گونه جرمی و درگیر شدن طرفین بایکدیگر حتما با نظر مثبت مشاورحقوقی خانواده جلو رفت . در اخر هم باید گفت پس از صدور رای نهایی اگر وجهی بابت خسارت احتمالی از خانواده دختر در نزد دادگاه خانواده نگهداری میشود از طریق قسمت ذیحسابی توسط دادگاه خانواده به خانواده دختر پس داده می شود . 

استرداد جهیزیه چه مدت طول می کشد ؟ وکیل معروف خانواده پاسخ می دهد ؟ 

استرداد جهیزیه پس طی مراحل قانونی ارایه دادخواست استرداد جهیزیه و اوردن وسایل وطی ماحل کلانتری ویک جلسه دادگاه خانواده حدود ۲ جلسه دادگاه طول می کشد و لی ازحیث زمانی مدت زمان لازم برای این پرونده حدود  ۴ ماه تخمین زده می شود . که البته تعیین وقت رسیدگی آن را طولانی میکند و الا اوردن وسایل عروس و زوجه و طی مراحل قانونی آن حدود یکهفته بیش تر طول نمی کشد . که البته این مدت اصل ماجرا را شکل می دهد البته باتوجه به دعاوی دیگر همچون طلاق توافقی و دعاوی مهریه احتمالا این مدت و همزمانی آن چندان طولانی بنظر نخواهد رسید . والبته اخرین توصیه بنده بعنوان وکیل پایه یک دادگستری سازش و صبر و انجام مشاوره حقوقی است با وکیل خانواده باتجربه .

این مطلب را ازدست ندهید : بهترین وکیل خانواده در تهران 

 

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

کارشناس دعوت شده به شبکه ۲ سیما 

 

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

 

 

جهت تماشای برنامه های تلویزیونی جناب وکیل

اکبر فتح اللهی بر روی کلمه وکیل خانواده کلیک کنید .

دفتر برای روزهای تعطیل پیش رو باز می باشد 

 

وکیل خانواده 

 

 

تلفن تعیین وقت مشاوره حتی روزهای تعطیل با استاد فتح اللهی 

09121463248

66454489

 

نحوه پرداخت نفقه و بررسی دادخواست حقوقی آن


براساس ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، شوهر باید نفقه زن را پرداخت کند و براساس ماده اصلاحی ۱۳۸۱ قانون مدنی، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف زن که لباس، اثاث و لوازم منزل، و هزینه درمانی و خورد و خوراک و مسکن که زن آن ها را به واسطه احتیاج خود بدان‌ها نیاز دارد یا این که به واسطه مریضی یا کمبود در زندگی به آن‌ها احتیاج پیدا خواهد کرد.

 

نحوه محاسبه میزان نفقه زن


برای محاسبه نفقه زن می‌توان به وضع مالی و شئونات زندگی زوجین و وضع مالی شهروندان استناد کرد و در صورتی که زوجین نحوه محاسبه را قبول نکنند، نظر یک کارشناس در این مورد می‌تواند ملاک قرار گیرد.

 

نحوه پرداخت نفقه


پرداخت نفقه با زندگی زناشویی شروع می‌شود. بنابراین در عقد دائم یا موقت نیز زوج موظف به پرداخت نفقه است. تمکین زن نسبت به شوهر موجب پرداخت نفقه می‌شود.

تمکین به معنای لذت بردن شوهر در امور جنسی است مگر این که زوجه بیماری خاصی داشته یا عذر شرعی نسبت به انجام این چنین کاری داشته باشد.

البته تمکین در معنا و مفهوم عام به معنی فرمانبرداری زن از شوهر، خوش رفتاری و خوش اخلاقی نسبت به شوهر و اقامت در منزل شوهر است. در صورتی که زنی از شوهر خود تمکین نکند، به او ناشزه می‌گویند.

پرداخت

براساس ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی اگر زن از شوهر خود تمکین نکند، مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.

تکلیف زوج نسبت به زوجه ای که بدون اجازه او خانه را ترک کرده است
زوج موظف است که برای زوجه خانه‌ای مستقل و آزاد را فراهم کند. حال اگر منزل مطابق شئونات زن نباشد یا به واسطه آن شرافت و حیثیت او لکه دار شود می‌تواند منزل را ترک کند و تا زمان برگشت به خانه باید نفقه را دریافت کند.

براساس قانون ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر برای او تعیین می‌کند اقامت کند، مگر این که براساس قانون مدنی حق اختیار منزل را داشته باشد.

براساس قانون ۱۱۱۵ قانون مدنی، زوجه باید در منزلی که شوهر برای او تعیین می‌کند زندگی کند، مگر این که ترس از آبروریزی یا صدمه جانی را داشته باشد و بنابراین می‌تواند منزل را ترک کند  و در این حالت شوهر هم باید نفقه او و فرزندان را پرداخت کند.

ضمانت اجرایی برای عدم پرداخت نفقه
در صورتی که شوهری نسبت به پرداخت نفقه به زن خود کوتاهی کند در این صورت زن می‌تواند علیه او شکایت کرده و حتی می‌تواند علیه او دادخواست حقوقی تسلیم کند.

شکایت کیفری
زوجه می‌تواند در یک برگ نسبت به شوهر خود شکایت نامه‌ای را تنظیم کند و دادگاه نیز شوهر را محکوم کرده و او باید نفقه زن را بدهد. عدم پرداخت نفقه باعث می‌شود تا زوج به زندان محکوم شود. نکته مهم این که نفقه گذشته را می‌توان با دادخواستی و نفقه زمان حال را نیز می‌توان از طریق کیفری مطالبه کرد.

براساس ماده ۶۴۲ اگر شخصی علی رغم استطاعت مالی نفقه زن و فرزندان خود را واریز نکند، دادگاه او را به حبس ۳ ماه و یک روز تا پنج ماه محکوم می‌کند.

جرم مستمر
جرم مستمر به جرمی گفته می‌شود که به تعداد دفعات می‌تواند از طریق شکایت کیفری مورد رسیدگی قرار گیرد. عدم پرداخت نفقه نیز جزء این مقوله بوده و می‌توان شوهر را بخاطر عدم پرداخت نفقه محکوم کرد و عدم پرداخت جزء جرم مستمر است. به طور مثال در صورتی که شوهر نفقه تیرماه را پرداخت کرده ولی از نفقه مرداد اجتناب می‌کند، در این صورت زن می‌تواند دوباره علیه او شکایت کرده و او را به عدم واریز مرداد ماه محکوم کند. عدم واریز نفقه، یک جرم مستمر محسوب می‌شود و در صورتی که شاکی رضایت دهد، پرونده بسته خواهد شد.

دادخواست حقوقی برای مطالبه نفقه
زوجه می‌تواند با ارائه دادخواست خود به دادگاه، نفقه ماه‌ها و سال‌های گذشته خود را از شوهر خود مطالبه کرده و در نهایت آن‌ها را دریافت کند.

چگونگی ارائه دادخواست حقوقی برای دریافت نفقه
زوجه می‌تواند دو برگ دادخواست را خریداری کند و سپس دادخواست خود را در آن‌ها قید کند. زوجه باید تمبری را باطل کرده و سپس آن را به دادگاه تقدیم کند، واریز نفقه یک دعوی مالی است. حتی زوجه می تواند از شوهر خود هزینه دادرسی خود را نیز مطالبه کند. اگر زوج نخواهد یا نتواند نفقه را پرداخت کند، یا حتی اگر در شرایط اجبار نیز باز هم نتواند نفقه زن و فرزندان خود را پرداخت کند، در این صورت زن می تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه تسلیم کند.

ناتوانی در واریز هزینه تمبر
در صورتی که زوجه‌ای نسبت به پرداخت هزینه تمبر ناتوان باشد، می‌تواند همزمان با ارائه دادخواست برای مطالبه نفقه، شهودی را نسبت به عدم پرداخت هزینه ابطال تمبر را نیز معرفی کند، اگر موقعیت او به اثبات برسد، حتی می‌تواند هزینه دادرسی نیز واریز نکند و نسبت به آن نیز معاف باشد.

پرداخت

پرداخت نفقه در مدت زمان عقد و قبل از ازدواج

زوجه تا زمانی که به خانه شوهر وارد نشده است نمی‌تواند نفقه‌ای را دریافت کند ولی در صورتی که زوجه نسبت به شروع زندگی آمادگی خود را اعلام کند ولی شوهر از شروع زندگی اجتناب کند باید نفقه زوجه را پرداخت کند. زوجه موظف است که آمادگی خود را به اثبات برساند بدین معنی که به نزدیک‌ترین مجتمع قضایی مراجعه کند و سه برگ اظهار نامه را دریافت ،تکمیل و به دادگاه تسلیم نماید یا این که توسط چند نفر استشهادی را آماده کرده و به دادگاه تحویل دهد.

تمکین زوجه از شوهر و شرط پرداخت مهریه
هنگامی که زوجه زندگی مشترک خود را با زوج شروع می‌کند از همان زمان زوج باید به زوجه نفقه پرداخت کند. البته زوجه می‌تواند پرداخت مهریه را برای شروع زندگی به عنوان شرطی قرار دهد.

براساس ماده ۱۰۵۸ تا زمانی که زوجه مهریه خود را دریافت نکرده می‌تواند از وظایف خود در قبال شوهر امتناع کند البته به شرطی که مهر بر زمان حال او باشد و امتناع زوجه نسبت به زوج باعث عدم دریافت نفقه نخواهد شد.

طلاق و نحوه پرداخت نفقه به زوجه
زوج باید در زمان طلاق رجعی که مدت ۳ ماه و ۱۰ روز است باید به زوجه خود نفقه بپردازد. درصورتی که زوجه از زوج خود تمکین کند نفقه به او تعلق خواهد گرفت. فقط در طلاق بائن و با فسخ نکاح، زوجه نمی‌تواند نفقه ای را دریافت کند.

براساس ماده ۱۱۰۹ قانون مدنی، زوجه باید در طلاق رجعی نیز نفقه زوجه خود را واریز کند مگر این که زوجه نشوز بوده و از شوهر خود تمکین نکند، زوجه فقط در طلاق بائن و با فسخ نکاح حق دریافت نفقه را ندارد. باردار بودن زوجه باعث دریافت نفقه می‌شود و زوج باید تا زمان حمل، نفقه او را بپردازد.

پرداخت نفقه در زمان وفات
براساس اصلاحیه ماده قانونی مدنی ۱۳۸۱، در صورتی که شوهر فوت کند، کسانی که واریز نفقه را متقبل شده‌اند باید باید این کار را به انجام برسانند.

پرداخت نفقه با وجود صغیر بودن زوج
در صورتی که زوج صغیر باشد، پدر زوج باید نفقه زوجه را واریز کند، در صورتی که پدر زوج فوت کرده باشد، پرداخت نفقه به پدربزرگ محول می‌شود. اگر زوج ولی خاصی نداشته باشد، باید ولی خاصی برای او مشخص شده باشد، ولی خاص باید نفقه زوجه را پرداخت کند و در صورتی که ولی خاصی مشخص نباشد، دادگاه قیمی را مشخص کند که قیم مشخص شده باید نفقه زوجه را واریز کند.

نحوه واریز نفقه به زوجه با وجود مجنون بودن زوج
این مورد نیز مانند مورد قبلی بوده و اگر زوجه‌ای ولی خاص نداشته باشد، دادگاه برای وی قیمی را مشخص می‌کند تا نفقه او را پرداخت کند. مجنون بودن و کوچک بودن زوج باعث می‌شود تا دادگاه وارد عمل شده و قیمی را تعیین کند.

مفقودالاثر بودن زوج و نحوه پرداخت نفقه
زوجه می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و مفقود الاثر بودن زوج خود را به دادگاه بیان نماید تا دادگاه از اموال زوج، نفقه او را تعیین و پرداخت کند.

واریز نفقه در زمان عقد موقت (صیغه)
عقد موقت باعث پرداخت نفقه به زوجه نمی‌شود مگر این که هنگام عقد پرداخت نفقه نیز جزء توافقات طرفین بوده باشد.

براساس ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، در عقد موقت زوج باید به زوجه خود نفقه واریز کند، واریز نفقه باید هنگام شرط عقد بین زوجین مشخص شده باشد.

این مطلب را از دست ندهید:  متن کامل و نهایی قانون اساسی جدید افغانستان
نفقه زوجه چیست؟
نفقه شامل همه چیزی که زوجه بتواند به واسطه آن‌ها امورات زندگی خود را گذران کند مانند خانه، وسایل خانه، لوازم آرایشی، لباس، کفش، خورد و خوراک و هزینه‌های درمانی و پزشکی و …

براساس ماده ۱۱۰۶، زوجه زمانی که در عقد دائم زوج خود باشد، می‌تواند نفقه دریافت کند.

براساس ماده ۱۱۰۷، قانون مدنی، نفقه شامل همه نیازهای متعارف زندگی که متناسب با وضعیت زندگی باید داشته باشد تا بتواند گذران زندگی کند و عبارت است از خورد و خوراک، هزینه‌های درمانی و بهداشتی، لباس، کفش، خانه و هر گونه اسباب و اثاثی که برای زندگی یا برای رفع کمبود در زندگی لازم و ضروری باشد.

نحوه محاسبه میزان نفقه
وضعیت زندگی، شئونات خانوادگی، وضعیت عمومی جامعه تعیین کننده میزان واریزی نفقه است و در صورتی که زوجین در این مورد اختلافی داشته باشند، بر طبق نظر کارشناس، میزان نفقه مشخص می‌شود.

پرداخت

پرداخت نفقه
با شروع زندگی، زوج باید به زوجه نفقه پرداخت کند. تمکین زوجه نسبت به زوج خود باعث دریافت نفقه خواهد شد.

تمکین به معنی خاص خود به معنای فرمانبرداری از شوهر در قبال امور جنسی بوده و به معنای عام به معنای خوش رفتاری، خوش اخلاقی و خوش رویی در امورات زندگی است و زوجه‌ای که از شوهر خود تمکین نکند، ناشزه خوانده می‌شود.

براساس ماده قانون مدنی ۱۱۱۸ در صورتی که زوجه ای از زوج خود تمکین نکند، مستحق دریافت نفقه نخواهد شد.

دریافت نفقه در زمان ترک منزل توسط زوجه
شوهر موظف است که در حد توان مالی خود، منزلی مناسب را برای زوجه فراهم نماید. در صورتی که اقامت زن در منزل شوهر موجب آزاررساندن به او چه به لحاظ جسمی یا روحی یا شرافتی باشد می تواند منزل را ترک کند و حتی در زمان ترک منزل در این ایام نیز نفقه دریافت خواهد کرد.

براساس ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی، زوجه باید در منزلی که شوهر برای او تعیین می‌کند زندگی کند مگر این که تعیین منزل به اختیار زن بوده باشد.

براساس قانون مدنی ۱۱۵ قانون مدنی، در صورتی که زنی به واسطه زندگی در منزل شوهر بترسد که به او ضرر جانی یا مالی یا شرافتی وارد شود می‌تواند منزل دیگری را اختیار کند و دادگاه نیز نمی‌تواند زن را به بازگشت به منزل شوهر مجبور کند، و تا زمان بازگشت به منزل شوهر، زوج باید نفقه او را پرداخت کند.

ضمانت اجرایی برای عدم پرداخت نفقه
در صورتی که شوهری از پرداخت نفقه به زن خود امتناع کند، زوجه می‌تواند علیه او شکایت کرده و هم این که علیه او دادخواست حقوقی را به دادگاه تسلیم کند.

شکایت کیفری
زوجه می‌تواند در یک برگ معمولی شکایت خود را نسبت به شوهر مرقوم کرده و به دادگاه تسلیم کند، دادگاه در این شرایط در سریع‌ترین زمان ممکن به شکایت او رسیدگی می کند و شوهر باید نفقه را در سریع ترین زمان ممکن پرداخت کند. امتناع مرد نسبت به واریز نفقه باعث خواهد شد تا او راهی زندان شود. زن می‌تواند از طریق شکایت کیفری نفقه زمان حال را دریافت کرده و نفقه گذشته نیز با ارائه دادخواست به دادگاه قابل پیگیری است.

براساس ماده ۶۴۲ قانون مدنی هر کسی که با وجود استطاعت مالی و تمکین زن، نفقه زن و فرزندان خود را پرداخت نکند، دادگاه او را حداقل به ۳ ماه و یک روز تا حداکثر ۵ ماه به زندان محکوم می کند.

جرم مستمر
پرداخت نفقه جزء جرائم مستمر است، در صورتی که شوهر از واریز نفقه تیر ماه امتناع کند، زوجه می تواند به دادگاه مراجعه کرده و خواستار پرداخت نفقه تیر ماه شود، حتی اگر شوهر بعد از پرداخت ماه تیر، از واریز نفقه ماه مرداد نیز امتناع کرد، زوجه می‌تواند دوباره علیه او شکایتی را تنظیم کند، عدم واریز نفقه یک جرم مستمر است و در صورتی که شاکی از شکایت خود صرف نظر کند، پرونده بسته خواهد شد.

دادخواست حقوقی مطالبه نفقه
زوجه می‌تواند با ارائه دادخواست حقوقی به دادگاه، نفقه ایام گذشته خود را دریافت کند و شوهر نیز ملزم به پرداخت نفقه دوران گذشته است.

نحوه ارائه دادخواست حقوقی
زوجه می‌تواند دادخواست خود را در دو نسخه تنظیم کرده و به دادگاه تسلیم کند. زوجه باید در دعوی نفقه تمبری را باطل کند. حتی می‌تواند از شوهر خود درخواست کند تا هزینه دادرسی را نیز پرداخت کند، در صورتی که مرد نسبت به پرداخت نفقه ناتوان باشد، یا از واریز نفقه امتناع کند، یا هیچ مالی را به زن پرداخت نکند، در این صورت زوجه می‌تواند درخواست طلاق کند.

ناتوانی در پرداخت هزینه تمبر
در صورتی که زوجه نسبت به پرداخت هزینه تمبر به لحاظ مالی ناتوان باشد، در ضمن این که می تواند نسبت به دریافت نفقه دادخواستی را ارائه دهد می‌تواند برای هزینه تمبر نیز دادخواستی را ارائه کرده و شهودی را برای ناتوانی مالی خود معرفی کند تا با این روش از پرداخت هزینه دادرسی نیز معاف می‌گردد.

پرداخت

پرداخت نفقه در زمان عقد و قبل از ازدواج
در صورتی که زن برای شروع زندگی آمادگی خود را اعلام نماید و شوهر از شروع زندگی با زوجه خود امتناع کند، موظف به پرداخت نفقه خواهد بود. در این چنین شرایطی زوجه باید ادعای خود را به اثبات برساند و به نزدیک‌ترین مجتمع قضایی مراجعه کرده و در سه برگ اظهارات خود را قید کند یا این که سه نفر را برای شهادت انتخاب کند تا سخنان او را ثابت کنند و در نهایت یک استشهادنامه‌ای را تنظیم کند.

تمکین زوجه از شوهر و شرط پرداخت مهریه
هنگامی که زوجه زندگی مشترک خود را با زوج شروع می کند؛ از همان زمان زوج باید به زوجه نفقه پرداخت کند. البته زوجه می‌تواند واریز مهریه را برای شروع زندگی به عنوان شرطی قرار دهد.

براساس ماده ۱۰۵۸ تا زمانی که زوجه مهریه خود را دریافت نکرده می تواند از وظایف خود در قبال شوهر امتناع کند البته به شرطی که مهر بر زمان حال او باشد و امتناع زوجه نسبت به زوج باعث عدم دریافت نفقه نخواهد شد.

طلاق و نحوه پرداخت نفقه به زوجه
زوج باید در زمان طلاق رجعی که مدت  ۳ ماه و ۱۰ روز است باید به زوجه خود نفقه بپردازد. درصورتی که زوجه از زوج خود تمکین کند نفقه به او تعلق خواهد گرفت. فقط در طلاق بائن و با فسخ نکاح، زوجه نمی‌تواند نفقه ای را دریافت کند.

براساس ماده ۱۱۰۹ قانون مدنی، زوجه باید در طلاق رجعی نیز نفقه زوجه خود را واریز کند مگر این که زوجه نشوز بوده و از شوهر خود تمکین نکند، زوجه فقط در طلاق بائن و با فسخ نکاح حق دریافت نفقه را ندارد. باردار بودن زوجه باعث دریافت نفقه می شود و زوج باید تا زمان حمل، نفقه او را بپردازد.

پرداخت نفقه در زمان وفات
براساس اصلاحیه ماده قانونی مدنی ۱۳۸۱، در صورتی که شوهر فوت کند، کسانی که پرداخت نفقه را متقبل شده اند باید این کار را به انجام برسانند.

پرداخت نفقه با وجود صغیر بودن زوج
در صورتی که زوج صغیر باشد، پدر زوج باید نفقه زوجه را پرداخت کند، در صورتی که پدر زوج فوت کرده باشد، واریز نفقه به پدربزرگ محول می‌شود. اگر زوج ولی خاصی نداشته باشد، باید ولی خاصی برای او مشخص شده باشد، ولی خاص باید نفقه زوجه را پرداخت کند و در صورتی که ولی خاصی مشخص نباشد، دادگاه قیمی را مشخص کند که قیم مشخص شده باید نفقه زوجه را پرداخت کند.

نحوه پرداخت نفقه به زوجه با وجود مجنون بودن زوج
این مورد نیز مانند مورد قبلی بوده و اگر زوجه‌ای ولی خاص نداشته باشد، دادگاه برای وی قیمی را مشخص می کند تا نفقه او را پرداخت کند. مجنون بودن و کوچک بودن زوج باعث می‌شود تا دادگاه وارد عمل شده و قیمی را تعیین کند.

مفقودالاثر بودن زوج و نحوه پرداخت نفقه
زوجه می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و مفقود الاثر بودن زوج خود را به دادگاه بیان نماید تا دادگاه از اموال زوج، نفقه او را تعیین و پرداخت کند.

پرداخت نفقه در زمان عقد موقت (صیغه)
عقد موقت باعث پرداخت نفقه به زوجه نمی‌شود مگر این که هنگام عقد واریز نفقه نیز جزء توافقات طرفین بوده باشد.

براساس ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، در عقد موقت زوج باید به زوجه خود نفقه واریز کند، پرداخت نفقه باید هنگام شرط عقد بین زوجین

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

برای اثبات ادعای فرار از دین باید چه دادخواستی بدم ؟

 

یکی از سوالات مراجعین از بنده بعنوان وکیل خانواده ویا 

وکیل طلاق که سالها تجربه وکیل پایه یک دادگستری دارم

موضوع دادخواست فرار از دین می باشد واینکه اگر زن در 

راه وصول مهریه با مشکل مواجه شود دقیقا چه باید بکند و

برای وصول مهریه در دادگاه خانواده چه باید بکند برای دانستن راه نحوه داد خواست دادن بر روی کلمه 

وکیل خانواده کلیک کنید .

 

وکیل خانواده 

 

 

 

جهت تماشای برنامه های تلویزیونی جناب وکیل اکبر فتح اللهی بر روی کلمه وکیل خانواده بالا کلیک کنید .

دفتر برای روزهای تعطیل پیش رو باز می باشد 

 

وکیل خانواده 

 

 

تلفن تعیین وقت مشاوره حتی روزهای تعطیل با استاد فتح اللهی 

09121463248

66454489

 

 

 

 

یکیی 

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

 

راههای اثبات خیانت همسر 

 

یکی از سوالات مهم هموطنان موضوع خیانت و خیانت زنان و رابطه نامشروع از وکیل خانواده است موضوع خیانت عمدتا به چند دلیل ساده مطرح می شود یک نارضایتی جنسی ۲ مسایل اقتصادی ۳ طلاق عاطفی .... جهت ادامه مطلب بر روی وکیل خانواده در بالا کلیک کنید .

 

تلفن  تعیین وقت ملاقات استاد

وکیل فتح اللهی {پذیرش روزهای تعطیل هم انجام می شود }

۶۶۴۵۴۴۸۹ 

۰۹۱۲۱۴۶۳۲۴۸ 

 

جهت مشاهده بر نامه های جناب وکیل بر روی کلمه وکیل خانواده کلیک کنید .

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

یکی از سوالات مراجعین به عنوان وکیل خانواده ویا وکیل طلاق از بنده اینست که آیا در صورت خیانت زن می توان بدون پرداخت حق و حقوق او را طلاق داد یا خیر پاسخ سوال اینست که متاسفانه خیر در صورتی که زن خیانت کند مهریه بازهم به او تعلق می گیرد و در مورد طلاق هم بصرف خیانت زن نمی تواند طلاق بگیرد .

 

 

 

 

تلفن استاد فتح اللهی 

۶۶۴۵۴۴۸۹

۰۹۱۲۱۴۶۳۲۴۸ 

 

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

 

تلفن استاد فتح اللهی جهت وقت ملاقات ۰۹۱۲۱۴۶۳۲۴۸ 

 

یکی از مشکلات مردم بخصوص بانوان سلب حضانت از پدر یا مادری است که حاضر نیستند با والدین فاسد و یا والدینی که برای بچه خط دارند برای حضانت فرزند خود کنار بیایند . لذا در این خصوص برای مشاوره حقوقی به وکیل خانواده مراجعه می کنند تا بتوانند از حقوق خود و فرزندشان دفاع کنند دقت داشته باشید فرزند تا ۷ سالگی با مادر خود می ماند واز ۷ سالگی به بعد با پدر و در صورت پایان مدت حضانت خود طفل است که مشخص می کند حضانت با چه کسی است . 

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

پرسش و پاسخ با وکیل خانواده

پرسش و پاسخ با وکیل خانواده 

یکی از مشکلات مردم برای مراجعه به وکیل دادگستری و مشاوره حقوقی ناتوانی در پرداخت هزینه ها ی وکیل می باشد لذا در این پرسش و پاسخ بعنوان وکیل خانواده و وکیل معروف خانواده توضیحات لازم داده خواهد امید است مردم عزیز و کاراموزان محترم وکالت دقت لازم را انجام دهند یکی از مسایل وکیل پایه یک دادگستری پاسخ به پرسش ها و مشاوره حقوقی مناسب است . در این گفتار بصورت سوال و جواب به سوالات حقوقی با وکیل خانواده پاسخ خواهیم گفت .

پرسش و پاسخ با وکیل خانواده {فریب در ازدواج }

از اینجانب بعنوان وکیل خانواده سوال شده چگونه می توان موضوع عدم صداقت و فریب همسر را در دادگاه ثابت کرد آیا فریب زوجه و فریب همسر قابل شکایت است ؟ در خصوص فریب همسر و تدلیس در ازدواج دو موضوع قابل طرح می باشد یکی عنوان کیفری دارد یکی عنوان مدنی دارد . یعنی اگر زن به شوهر دروغ بگوید که باکره است و در عمل یا در معاینه بکارت پس از عقد این موضوع مشخص بشود می توان از زن توسط مرد در دادسرای محل زندگی شکایت کیفری تنظیم نمود و این عنوان یعنی دروغ گفتن باکره بودن حتما جرم داشته و از مصادیق فریب در ازدواج محسوب می شود . و قطعا زندان دارد .بعنوان وکیل خانواده معتقدم حتما باید صحت بکارت قبل از عقد مورد بررسی قرار گرفته و در صورت سنتی بودن خانواده ها این موضوع قبل از عقد توسط جراح زنان مورد بررسی قرار بگیرد . اما بسیاری از مردها ترجیح می دهند علاوه بر مسایل و شکایت کیفری فریب در ازدواج می خواهند از زیر بار مهریه نیز شانه خالی کنند . پس باید دقت کرد نبایستی دیگران را فریب داد چراکه علاوه بر زندان فسخ ازدواج و ندادن مهریه هم در انتظار خانم است یعنی کافی است یک وکیل معروف خانواده وارد پرونده شود و هم موضوع کیفری و هم پرونده تدلیس در ازدواج و فریب مدنی را بعنوان وکیل خانواده پی گیری کند .

پرسش و پاسخ با وکیل خانواده {مهریه عند الاستطاعه چیست ؟}

یکی دیگراز سوالات بسیار مطرح شده از وکیل خانواده همان مهریه عندالامطالبه و تفاوت آن با مهریه عندالاستطاعه است مهریه عندالاستطاعه یک نوع مهریه متاسفانه دست نیافتنی است یعنی مهریه ایی از پیش تقسیط شده چراکه در دادگاه خانواده امروز مهریه عندالامطالبه را هم بسختی می توان مطالبه کرد و پس از مطالبه دادخواست تقسیط و دادخواست تعدیل تقسیط مهریه آن را محدود می کند پس اگر مهریه زن مهریه عندالاستطاعه باشد کار زن در پرونده مهریه بشدت سخت شده و عملا دیگر نمی تواند کاری بکند لذا بهتر است در خصوص نوع مهریه با وکیل خانواده حتما مشاوره حقوقی صورت بگیرد و سپس در مورد مهریه تصمیم گیری شود . ضمننا مهریه عندالاستطاعه در دادگاه خانواده مهریه و حضانت فرزندان و دادگاه طلاق را نیز با مشکل روبه رو می کند . و عملا طلاق برای زنان دارای مهریه عندالاستطاعه بسیار مشکل است .

پرسش و پاسخ با وکیل خانواده {دادخواست سلب حضانت در چند سالگی پذیرفته میشود  ؟}

خیلی از اوقات بعنوان وکیل خانواده متوجه می شوم والدین افراد و اطفال هر سنی که می خواهند دادخواست حضانت ویا سلب حضانت به طرفیت طرف مقابلشان به دادگاه خانواده می دهند غافل از انکه دادخواست سلب حضانت ویا دادخواست حضانت نکاتی دارد که باید از وکیل خانواده ویا وکیل پایه یک دادگستری پرسیده شود و سپس دادخواست آن به دادگاه خانواده داده شود لذا اولا باید بدانید که دادخواست حضانت را چه زمانی باید داد بطور مثال حضانت اطفال تا هفت سالگی چه پسر باشد چه دختر با مادر است و پس آن نیز برای دختر پس از ۹ سال قمری ویا ۱۰ سال شمسی خود دختر مشخص می کند که کجا باشد وبرای پسر هم پس از ۱۵ سال تمام قمری که می شود ۱۶ سال شمسی لذا د رصورت دادن دادخواست پس از این سن هم دادخواست با قرار عدم استماع روبه رو شده و رد خواهد شد . 

پرسش و پاسخ با وکیل خانواده {دادخواست استرداد هدایای نامزدی و مسایل آن کدامند ؟}

سوال دیگری که بعنوان وکیل خانواده ویا وکیل طلاق از اینجانب می شود موضوع استرداد هدایای نامزدی است که خانمها ویا آقایان در مشاوره حقوقی می پرسند در این خصوص بعنوان وکیل پایه یک دادگستری نکته ایی را باید عرض کردو آن مفهوم نامزدی است به این معنا که بعضی فکر می کنند قبل از عقد هر هدیه ایی داده شود می توان پس گرفت و اگر هدایا بعد از عقد باشد دیگر نمی توان پس گرفت ویا اینکه حتما باید فاکتور وسایل را داشته باشند اولا بنظر بنده همه وسایل را می توان پس گرفت چه قبل از عقد و چه بعد از عقد و عقد ازدواج هر چند معاوضی باشد وسایل نمی تواند داخل در این موضوع باشد و بعنوان شرط عوض به آن نگاه کرد . وبنظر بنده وسایل نامزدی که توسط آقا خریداری شده قابل باز پس گیری است و اگر در این خصوص مشکلی داشتید حتما با جناب وکیل اکبر فتح اللهی تماس بگیرید .

پرسش و پاسخ با وکیل خانواده {خیانت ورابطه نامشروع و ندادن مهریه به دلیل خیانت صحت دارد یا خیر ؟}

سوال دیگری که بعنوان وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی از بنده پرسیده می شود در خصوص موضوع خیانت همسران است که در زندگی بر علیه یکدیگر مرتکب شده اند در مقاله های قبلی در مورد مجازات خیانت مرد متاهل توضیحاتی داده ام که کافیست روی آن کلیک کرده و آن را مطالعه کنید اما باید در این خصوص به اختصار عرض کنم حقوق مالی زوجه مربوط به دادگاه خانواده بوده وبه صرف ارتکاب جرم قابل گذشت و صرف نظر کردن نیست . لذا بعنوان مشاور خانواده مطالعه مقاله فوق که بصورت قرمز است برای شما سودمند خواهد بود . البته مرجع رسیدگی در مورد خیانت همسران دادگاه خانواده نبوده بلکه دادگاه کیفری ۲ ویا بنابه موضوع جرم دادگاه کیفری ۱ می باشد .

پرسش و پاسخ با وکیل خانواده {دادخواست نفقه چه فرق با شکایت کیفری ترک انفاق دارد ؟}

نکته بعدی که باید بعنوان وکیل خانواده عرض کنم موضوع نفقه می باشد که همواره همسران ویا زنان قبل از هر موضوع دیگری با آن درگیر بوده و هستند موضوع نفقه را باید ابتدا کالبد شکافی کرده و سپس در مورد صلاحیت مراجع رسیدگی آن برای شما صحبت نمایم . نفقه ۲ حالت دارد یا حقوقی است که به آن مطالبه نفقه گفته می شود ودر دادگاه خانواده ویا شورای حل اختلاف خانواده رسیدگی می شود ویا کیفری است که در دادسرای محل زندگی طرح و شکایت می شود که البته به آن در اصطلاح شکایت ترک انفاق گفته می شود اولی صرفا جنبه محکومیت مالی داشته و دومی جنبه محکومیت کیفری و زندان دارد . و هر ۲ در موضوع طلاق قطعا تاثیر لازم را دارند به این صورت که در صورت محکومیت شوهر در هر ۲ می تواند باعث محکومیت شوهر در پرونده طلاق شود در پایان عرض می کنم اگر سوالی در خصوص پرونده خود دارید وقادر به حل آن در دادگاه خانواده نیستید می توانید برای مشاوره حقوقی و حل مساله با جناب وکیل اکبر فتح اللهی وکیل معروف خانواده  تماس گرفته و تقاضای وقت ملاقات کنید تا در اسرع وقت نسبت به بررسی موضوع پرونده شما در دادگاه خانواده ویا مراجع دیگر حقوقی ویا کیفری اقدامات لازم صورت بگیرد تا در پرونده خود با مشکل مواجه نشوید . 

اکبر فتح اللی 

وکیل پایه یک دادگستری 

مهمان دعوت شده به شبکه ۲ سیما 

 

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

در دروان نامزدی چه سوالاتی بپرسیم ؟

 

 

تلفن استاد فتح اللهی جهت وقت ملاقات 

۰۹۱۲۱۴۶۳۲۴۸ 

 


نامزدی، درحقیقت یکی از مراحل مقدماتی در فرایند ازدواج است که از دیدگاه روان‌شناسان و کارشناسان خانواده اهمیتی‌ بنیادین دارد. دوران نامزدی به زوج‌ها کمک می‌کند تا از علایق و سلایق یکدیگر برای تضمین پایداری زندگی‌ مشترک‌شان آگاهی یابند. ازاین‌رو، دوران نامزدی را «دوره‌ٔ شناخت» نامیده‌اند؛ این دوران چنانچه بنابر میل و خواسته‌های‌ دو طرف پیش برود و آنها را به شناختی درست از یکدیگر برساند، به رسمی‌شدن پیوند طرفین و سرانجام تشکیل نهاد‌ مقدس‌ خانواده می‌انجامد. در این مقاله همراه ما باشید تا درباره‌ٔ مرحله‌ٔ خواستگاری، تعریف حقوقیِ نامزدی، نگاه عُرف به این موضوع و درنهایت صور انحلال آن از دیدگاه حقوقی بیشتر بررسی کنیم.

حتما بخوانید:
نفقه زن چیست؛ شرایط تعلق نفقه به زن، میزان و مطالبه نفقه زوجه
شروط ضمن عقد چیست؟
مفهوم، ویژگی‌ها و آثار طلاق رجعی
مرحله‌ٔ خواستگاری
چطورمشاوره تخصصی حقوقی
مشاوره با وکیل تهران
ارائه خدمات تنظیم اوراق قضایی،مشاوره حقوقی و قبول وکالت در پرونده های ملکی، خانوادگی، کیفری وحقوقی در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه؛ دعاوی حقوقی خود را به ما بسپارید.

مشاوره با وکیل تهران
پیش از اینکه روابط طرفین به مرحله‌‌ٔ نامزدی برسد، معمولا مرد از زن درخواست ازدواج می‌کند که این‌ مرحله «خواستگاری» نام دارد. درخصوص زنانی که یک مرد می‌تواند از آنان درخواست ازدواج کند، با محدودیت‌‌های قانونی روبه‌رو هستیم. ماده‌ٔ ۱۰۳۴ قانون‌ مدنی بیان می‌کند: «هر زنی را که خالی از موانع‌ نکاح باشد، می‌توان خواستگاری کرد.»

ازدواج با چه‌ زنانی برای یک‌ مرد با مانع‌ قانونی رو‌به‌روست؟
برخی از افرادی که ازدواج با آنها ممکن نیست، عبارت‌اند از:

الف) بعضی اقارب نسبی: اقارب نسبی یعنی اشخاصی که نسبت فامیلی با یک شخص دارند. این افراد از پدر، مادر، خواهر و برادر آغاز شده و به فرزندانِ عمو، خاله، عمه و دایی ختم می‌شوند. دراین‌میان، ازدواج با بعضی از آنها ازجمله خواهر، برادر، فرزندانِ خواهر و برادر امکان‌پذیر نیست.

ب) بعضی از اشخاص به‌واسطه‌ٔ مصاهره: مصاهره درواقع، رابطه‌ای است که به‌دلیل ازدواج میان زن و شوهر و خویشاوندان آنها شکل می‌گیرد. برای نمونه، هرگاه مردی با زنی ازدواج کند، به‌صورت ابدی به مادرِ آن زن حرام شده و حتی پس از طلاق همسر خود نیز نمی‌تواند با او ازدواج کند.

ج) زنی که در عِدّه‌ٔ طلاق مرد دیگری است: اصولا هنگامی که زنی از مردی جدا می‌شود، باید به‌مدت ۳ ماه و ۱۰ روز، از ازدواج با مرد دیگر خودداری کند. به این مدت‌زمان، عده‌ طلاق می‌گویند. ازدواج مرد با زنی که در دوران عدّه است ممنوع است. هرگاه مدت عدّه تمام شده یا زن بنا به دلایلی موظف به نگه‌داشتن عدّه نباشد، ازدواج او مجاز است.

تفاوت حقوقی و عرفی نامزدی
برای درک بهتر این موضوع، باید به تفاوت نگرشِ موجود میان عالم حقوق و عرف به مقوله‌‌ٔ نامزدی دقیق‌تر توجه کنیم. در عرف، زن و مردی را که صیغه‌‌ٔ نکاح بین‌شان جاری شده است ولی هنوز زیر یک‌ سقف نرفته‌اند، دراصطلاح «نامزد» یکدیگر می‌نامند؛ درحالی‌که از دید حقوق، به‌صرفِ جاری‌شدن صیغه‌ٔ محرمیت، روابط ویژه‌ٔ عقد نکاح بر طرفین جاری می‌شود و آنها زوج و زوجه نامیده‌ می‌شوند. نامزدی در قوانین‌ مدنی، صرفا قراری است میان طرفین که به‌منظور ازدواج در آینده گذاشته می‌شود. از‌این‌رو، زن و مرد می‌توانند هر زمان آن‌ را به‌هم بزنند؛ بدون اینکه به تعهدات و الزامات بعد آن پایبند باشند. همچنین این جدایی نیازمند جاری‌شدن صیغه‌ٔ طلاق و تشریفات مربوط به آن نخواهد بود.

ماهیت مرحله‌ٔ نامزدی
چنانچه رابطه‌‌ٔ زن و مرد بنابر مقررات و بدون‌ مشکل‌ شرعی باشد، باید بررسی کنیم که آیا به‌صرف خواستگاری، تعهدی برای طرفین ایجاد شده که نتوانند آن را به‌هم بزنند؟یعنی آیا چون خواستگاری صورت گرفته، یک‌ طرف می‌تواند دیگری را به ازدواج با خود ملزم کند؟ در این خصوص باید گفت نهاد‌ نامزدی برای طرفین هیچ تعهد و الزامی به ازدواج ایجاد نمی‌کند. تا زمانی‌که زوجین با هم عقد نکرده‌اند، هرکدام از آنان می‌تواند از تصمیم خود منصرف شود. اصل این‌ حکم، ریشه در توجه‌ خاصی دارد که قانونگذار ما به نهاد «خانواده» و عقد «ازدواج» داشته‌ است و نمی‌خواهد که طرفین زیر بار هیچ فشاری، مجبور به تصمیم‌گیری شوند. تمایل شارع به‌ سمتی است که طرفین با اراده‌ای آزاد، این مسئولیت خطیر را پذیرا شوند.

تبیین حقوقی آزادی در به‌هم‌زدن نامزدی
مرحله‌ٔ نامزدی تا حدی مانند مرحله‌ٔ «پیش‌قرارداد» در سایر قراردادهاست و نتیجه‌‌ٔ عقد اصلی یعنی ازدواج را به‌همراه ندارد. این یعنی هم برای طرفین، مواردی که در عقد اصلی مجاز شمرده می‌شود (مانند رابطهٔ جنسی) امکان پذیر نیست و هم الزامات و تعهدات‌ طرفینی که منشأ آنها عقد ازدواج است (مانند نفقه و مهریه) ایجاد نمی‌شود. به بیان ساده‌تر در دوران نامزدی، زن و مرد مجاز به برقراری رابطه‌ٔ جنسی با یکدیگر نیستند. همچنین مرد هیچ تعهدی به پرداخت نفقه یا مهریه به زن ندارد.

چنان‌که گفتیم وعده‌‌ٔ ازدواج درقالب نامزدی، هیچ تعهدی برای طرفین به‌بار نمی‌آورد؛ ولی باید توجه داشت که نمی‌توان از این حق سوءاستفاده کرد. این یعنی هرچند در دوران نامزدی هر یک از طرفین می‌توانند بدون هیچ دلیل خاصی نامزدی را به‌هم زده و از ازدواج سرباز زنند، ولی نمی‌توانند این کار را به‌گونه‌ای انجام دهند که رنگ و بوی سوءاستفاده گرفته و به ورود ضرر و زیان به طرف مقابل منجر شود. بنابراین، هرکس مبادرت به انجام چنین کاری کند، چنانچه طرف‌ مقابل بتواند آن ضرر و زیانِ وارده از عمل او را به اثبات برساند، باید جبران خسارت کند.

تشخیص اینکه آیا به‌هم‌زدن نامزدی نوعی سوءاستفاده از حق بوده و به طرف مقابل خسارت وارد آورده است یا خیر، برعهده‌ٔ قاضی است و از پرونده‌ای به پرونده‌ٔ دیگر متفاوت است. البته باید به این نکته اشاره کرد که اصولا در عمل، اثبات سوءاستفاده و ورود خسارت درنتیجه‌ٔ به‌هم‌زدن نامزدی دشوار است و دادگاه‌ها نیز به‌سختی بدان حکم می‌دهند.

موارد قابل‌بررسی پس از به‌هم‌خوردن نامزدی
نامزدی در قانون مدنی ایران

پس از به‌هم‌خوردن نامزدی، باید تکلیف چند مسئله روشن شود:

مهریه
اگر تمام یا بخشی از مهریه پرداخت شده باشد، چنانچه رابطه صرفا برای آشنایی (و مطابق تعریف‌ حقوقی از نامزدی) بوده باشد، می‌توان آن‌ را مسترد نمود؛ اما در حالتی که صیغه‌ٔ محرمیت میان طرفین جاری شده باشد، بازگرداندن مهریه تابع قواعد نکاح است و بنا به ماهیت رابطه‌‌ٔ موجود میان زوجین، شکل‌های گوناگونی را می‌توان برای آن متصور بود.

خسارت معنوی
مسئله‌ٔ دیگر، خسارت‌ روحی و معنوی‌ای است که به‌هم‌زدنِ بی‌دلیل نامزدی، ممکن است به طرف مقابل وارد کند و فرد‌ِ زیان‌دیده می‌تواند به استناد قانون‌ مسئولیت‌ مدنی، از دادگاه درخواست‌ جبران خسارت کند. البته باید گفت که دادگاه در این مورد نیز به‌سختی حکم می‌دهد.

هدایا
مهم‌ترین مسئله درخصوص هدایایی است که طرفین در دوران نامزدی به یکدیگر می‌دهند و باید تکلیف آنها را پس از پایان‌یافتن نامزدی معین کرد. در اینجا هدایا را با توجه به قابلیت نگهداری و بقا به دو دستهٔ «مصرف‌شدنی» مانند خوراکی و گل‌ها یا «ماندگار/قابل‌بقا» مانند جواهرات، پارچه و ساعت تقسیم می‌کنند. در گروه هدایای مصرف‌شدنی، که قاعدتا اصل آن از بین رفته و خود عین باقی نمی‌ماند، نمی‌توان کاری کرد و حتی قیمت آنها هم قابل‌مطالبه نیست. برای نمونه، دسته‌گل‌هایی که در دوران نامزدی برای زن خریداری شده است، قابل استرداد نبوده و قیمت آن نیز قابل‌مطالبه نیست.

ولی درمورد هدایایی که اصولا با چند بار مصرف‌شدن، از بین نرفته و باز هم نگهداری می‌شوند (ماندگارند)، هدیه‌گیرنده باید عین آنها را برگرداند و اگر عین‌ هدایا موجود نبود، به علت نابودی آن توجه می‌کنیم؛ اگر به علت قصور خود هدیه‌گیرنده از بین رفته باشد، او باید قیمت آن‌ را بدهد و اگر به عللی خارج از اراده‌ٔ وی مانند آتش‌سوزی و… از بین‌ رفته باشند، حتی قیمت آنها نیز قابل‌مطالبه نیست. البته قانون‌ مدنی در مادهٔ ۱۰۳۸ بیان کرده است که درصورت به‌هم‌خوردن نامزدی به‌علت فوت یکی از طرفین، مطالبه‌ٔ هدایا از سوی طرف دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

عکس‌ها، نامه‌ها و هزینه‌ٔ جشن‌ها
درمورد اشیایی مانند عکس‌ها و نامه‌ها هم حکم به تفکیک داده‌اند؛ عکس‌ها مشمول حکم هدیه شده و بهتر است که طرفین با توجه به ماهیت ماندگار این اقلام، آنها را ردوبدل کنند و نامه‌ها بنابه وظیفه‌‌ٔ اخلاقی، باید به نویسنده‌‌ٔ اصلی بازگردانده‌ شوند و چنانچه با پس‌ندادن‌شان، قصد سوءاستفاده از آنها به‌همراه باشد، نویسنده‌‌ٔ نامه می‌تواند علیه طرف‌ دیگر طرح دعوا کند.

درمورد هزینه‌ٔ جشن‌هایی که برگزار شده است، گفته‌اند درصورت به‌هم‌خوردن نامزدی، در فهرست هزینه‌هایی که طرفین برای‌ هم کرده‌اند، می‌توانند به‌شمار بیایند.

آیا دعاوی ناشی از نامزدی مشمول مرور زمان می‌شوند؟
نکته‌‌ٔ آخر اینکه درمورد «دعاوی‌ ناشی از نامزدی» قبلا در قانون‌ مدنی مرور زمان درنظر گرفته‌ شده‌ بود (که یعنی تنها تا مدت‌‌زمان‌ خاصی پس از به‌هم‌خوردن نامزدی، افراد حق طرح دعوا داشتند) ولی چون مرور زمان در فقه‌ اسلام پذیرفته‌ نیست، این‌ مقرره در سال ۱۳۶۱ حذف شد. اکنون افرادی که به‌علت به‌هم‌خوردن نامزدی خود را محق می‌دانند، می‌توانند در هر زمان، برای احقاق‌ حق‌ خود به دادگاه مراجعه کنند.


 

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه
  • ۰
  • ۰

حتما ببینید : برنامه های جناب وکیل اکبر فتح اللهی در شبکه ۲ سیما کلیک کنید 

این سوال به دفعات زیاد از دفتر وکالت ستارخان  پرسیده می شود که آیا می توان در ازای حضانت دائم فرزند مهریه را بخشید؟ و آیا امکان اخذ حضانت دائمی فرزند وجود دارد؟

قبل از هر چیز باید خاطر نشان کرد که بر طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است یعنی در عین حال هر کدام از پدر و مادر حق دارند حضانت دائم فرزند را داشته باشند تکلیف قانونی و شرعی هم در این خصوص دارند.

بر طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی حضانت فرزند دختر و پسر تا پایان ۷ سالگی با مادر است و پس از این سن تا بلوغ قانونی دختر ۹ و پسر ۱۵ ، با پدر است. اما با وجود این پیش فرض ها ملاک حضانت برای دادگاه بر طبق تبصره همان ماده مصلحت طفل است یعنی این که به تشخیص دادگاه با رعایت مصلحت طفل است که فرزند مشترک نزد کدامیک از ابوین باشد و دیگری فقط حق ملاقات داشته باشد.

با توجه به این توضیحات در حقوق خانواده نظر غالب بر این است که هیچ کدام از ابوین نمی تواند از خود در زمینه حضانت فرزند اسقاط حق کند گر چه رویه قضایی در طلاق های توافقی می پذیرد که زوجین با توافق حضانت را به دیگری واگذار کند زیرا همانطور که گفته شد حضانت هم جنبه حق دارد و هم جنبه تکلیف و با قبول حضانت پدر یا مادر و موافقت دیگری جنبه حتی حضانت دائم فرزند با توافق تفویض می شود و اگر مخالفت مصلحت طفل نباشد دادگاه هم ممانعتی ندارد.

حتما بخوانید :بخشش مهریه بر روی کاغذ عادی چه وضعیتی دارد ؟

اما این که می شود بخشش مهریه در قبال حضانت دائم فرزند قرار اگر رویه قضایی شفافیت لازم را ندارد و بین حقوقدان ها اختلاف نظر است. در طلاق خلع زن چیزی از مهریه یا غیر آن را در قبال طلاق بذل می کند که این مطلقا ارتباطی به حضانت فرزندان ندارد حال اگر قرارداد صلحی منعقد شود که زن مهریه را در قبال گرفتن حضانت دائم فرزند مشترک صلح کند به این معنی که مرد نتواند مطلقا حتی در صورت از بین رفتن صلاحیت مادر یا اثبات به صلاح فرزند نبودن حضانت با مادر نتواند حضانت دائم فرزند را پس بگیرد به عقیده وکیل خانواده گروه وکلای پارسای با قاعده آمره ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی که حضانت را تکلیف کرده است و ملاک حضانت دائم فرزند را برای دادگاه مصلحت طفل قرار داده است، در تعارض است. حضانت طفل و رعایت مصلحت او نمی تواند وجه المصالحه قرار گیرد.

بخشیدن مهریه مهر در قبال اخذ حق حضانت دائم فرزند در دفتر وکالت ستارخان 

سوال – نظر به این که حسب مدلول ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی (نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است) در مدتی که حضانت با پدر است، اگر زوجه در قبال انتقال حضانت از ناحیه زوج، مهرش را به زوج بذل کند، در این فرض؛ اولا، آیا مهر بذل شده محسوب می شود؟ و ثانیا، آیا طلاق خلعی است یا رجعی؟

نظر اکثریت – حق حضانت بنا به دلایل زیر قابل اسقاط و معامله نیست:

از ماده راجع به حضانت متوجه می شویم که حق حضانت پدر قابل اسقاط نیست چون ولایت است و اصلا حق ولایت قابل اسقاط نیست، و لو این که قرارداد ببندند.
ولایت یک اصل ذاتی و قائم به شخص پدر و جد پدری است؛ قانونگذار در مدت کوتاهی حق حضانت را به مادر داده است، چون تکلیف است، قابل اسقاط نیست.
در حضانت، حق و تکلیف، چنان به هم آمیخته است که از نظر قانون مدنی این حق قابل اسقاط نیست و در فرض سوال، بذلی که از سوی زوجه صورت پذیرفته، یک شرط باطل و خلاف شرع و قانون است.
نظر اقلیت – در حضانت آنجا که حق است، قابل اسقاط است. آنجا که تکلیف است، قابل اسقاط نیست. دلیل این امر، آن است که حق قابل اسقاط است ولی پذیرفتن مسئولیت طفل تکلیف است. نگهداری تا جایی که مرز حق است، صد در صد قابل اسقاط است و در فرض سوال چون بذل در مقابل حق حضانت است، طلاق رجعی است.

نظر کمیسیون – در مورد سوال مطروحه، نظر به این که زوجه مهر خود را در قبال انتقال حضانت فرزندان مشترک، به زوج می دهد موضوع منصرف از بذل مهر بوده و مهر بذل شده، محسوب نیست و با توجه به این که حسب مقررات ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی که می گوید: «طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقال مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد اعم از این که مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.» چون در فرض سوال موضوع کراهت از شوهر مطرح نیست، چنین طلاقی به فرض وقوع، طلاق خلعی نیست بلکه رجعی محسوب می شود.

بررسی توافق زوجین هنگام طلاق در خصوص حضانت دائم فرزنددردفتر وکالت ستارخان

سوال – چنان چه در حین رسیدگی به درخواست طلاق توافقی زوجین بر این شرط قرار گیرد که زوجه در مقابل تحصیل حق حضانت فرزندان (حتی بیش از سن ۷ سالگی) مهر خویش را صلح کند. آیا این شرط صحیح است و قابلیت اجرایی دارد؟

مطلب مرتبط : وکیل برای طلاق توافقی در تهران و کرج – طلاق توافقی فوری
اتفاق نظر – برای معتبر شناختن این نوع توافق، باید ابتدا به ساکن بررسی شود که آیا حضانت قابل انتقال و تفویض به فردی غیر از شخصی که وظیفه و حق این امر را دارد، است؟ در این ارتباط می توان به قانون حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران آن ها مصوب ۶/۵/۱۳۶۴ اشاره کرد که طبق آن اگر چه جد پدری (ولی قهری) زنده باشد اما امکان تفویض حضانت فرزندان به مادر وجود دارد.

علاوه بر آن ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی نیز چنین امری را پیش بینی کرده است و در آن قید سن را نیز بیان نکرده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت بر خلاف حق ولایت، حق حضانت قابلیت تفوض را دارد و در حین طلاق چنان چه صلح مهر بر مبنای تفویض حق حضانت فرزندان (حتی بیش از ۷ سال سن) به مادر داده شود این صلح صحیح و لازم تلقی خواهد شد.

نظر کمیسیون – در خصوص حضانت و نگهداری اطفال به موجب ماده ۱۱۶۹ تصریح شده که برای نگهداری، مادر تا دو سال از تاریخ ولادت اولویت دارد و پس از پایان این مدت حضانت با پدر است. مگر نسبت به اطفال اناث که تا سال هفتم حضانت آن ها با مادر است.

در سال ۱۳۸۲ تبصره ای به این ماده اضافه ضده است که بعد از سن هفت سال در صورت حدوث اختلاف در حضانت طفل، دادگاه با رعایت مصلحت کودک برای حضانت طفل تصمیم می گیرد. با توجه به اصلاحیه مذکور و این که منعی برای حضانت مادر نشده در صورتی که زوجین وقت طلاق برای حضانت فرزندان خود توافق کرده باشند، این توافق الزام آور است.

نظر نهایی وکیل خانواده گروه وکلای پارسای
مطابق ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ حتی اگر زوجین در طلاق توافقی بر حضانت دائم یکی از والدین و یا توافق حضانت تا سن خاص توافق کرده باشند، اگر دادگاه در آینده تشخیص دهد که این حضانت به مصلحت طفل نیست، می تواند تصمیم لازم را اتخاذ نماید؛ یا سلب حضانت یا تعیین ناظر.

عنایت داشته باشید که توافق زوجین برای حضانت در طلاق توافقی و غیر آن معتبر و لازم الاجراست ولی در آینده اگر بتوان برای دادگاه ثابت کرد که مصلحت طفل، سلامت یا تربیت او در معرض خطر است و برای دادگاه ثابت شود، حتی اگر قبلا توافقی بوده باشد ملاک برای دادگاه رعایت مصلحت طفل است.

دفتر وکالت ستارخان :نمونه رای دادگاه  حضانت فرزند زیر هفت سال با مادر بوده ولی اجازه خروج از کشور به وی با پدر است 

حق اولویت در حضانت فرزند زیر هفت سال و اجازه خروج از کشور همان فرزند با کدامیک از پدر و مادر است؟
چکیده: خروج از کشور برای طفل حتی در دوره حضانت مادر منوط به اذن و اجازه پدر است.

شماره دادنامه: ۹۳۰۹۹۷۲۱۶۵۳۰۱۴۴۵
تاریخ صدور: ۱۳۹۳/۷/۲۹
مرجع صدور: شعبه ۲۵۸ دادگاه خانواده تهران

رای دادگاه بدوی
در خصوص دادخواست خانم ل. د. فرزند غ. به طرفیت آقای الف. ک. به خواسته حضانت فرزند مشترک دختر بچه ۵/۴ ساله به نام ش. با توجه به مفاد دادخواست خواهان و قانونی بودن تقاضای ایشان و اظهارات وی در جلسه رسیدگی و اینکه خوانده در جلسه حاضر نبوده و وکیل محترم خوانده نیز اولاً دفاعیات مؤثری در مخالفت با خواسته خواهان نداشته و ثانیاً اظهار داشته که اظهارات خواهان را تأیید می‌کنم و بچه دختر است و پدرش در گلپایگان است و…لذا دادگاه ادعای خواهان را وارد دانسته و مستنداً به ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی حضانت طفل مذکور را به مادرش (خانم ل. د.) واگذار می‌نماید این رأی حضوری است و ظرف ۲۰ روز از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه ۲۵۸ دادگاه عمومی خانواده تهران- حسن‌زاده

شماره دادنامه: ۹۳۰۹۹۷۰۲۲۰۲۰۱۶۸۵
تاریخ صدور: ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
مرجع صدور: شعبه ۲ دادگاه تجدید نظر استان تهران

رای دادگاه تجدید نظر
تجدیدنظرخواهی آقای الف. ک. از دادنامه شماره ۹۳۰۹۹۷۲۱۶۵۳۰۱۴۴۵ مورخ ۱۳۹۳/۷/۲۹ شعبه محترم ۲۵۸ دادگاه خانواده تهران که به موجب آن دعوی مطروحه از ناحیه تجدیدنظرخوانده خانم ل. د. به طرفیت تجدیدنظرخواه به خواسته حضانت فرزند مشترک ۵/۴ ساله به نام ش. در پرونده کلاسه ۹۳۰۹۹۸۲۱۶۵۳۰۱۲۱۱ حکم به حضانت فرزند مشترک تصدیر گردیده است وارد نیست، رأی صادره مطابق با موازین شرعی و قانونی اصداریافته و ایرادی از حیث شکلی و ماهوی بر آن وارد نمی‌باشد، استناد و استدلال شعبه محترم بدوی صحیح بوده از ناحیه تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض مدلل و مؤثری که موجبات نقض یا گسیختن دادنامه معترض‌عنه را در نظر دادگاه فراهم سازد، به عمل نیامده است و اینکه وکیل محترم تجدیدنظرخواه به موضوع حضانت که دادنامه دائمی بودن آن در هاله‌ای از ابهام بوده و موضوع خروج از کشور طفل توسط مادر مطرح شده نمی‌تواند مؤثر در مقام باشد چرا که اجازه خروج از کشور برای طفل مطابق ماده ۴۲ قانون حمایت خانواده با اذن و اجازه پدر بوده و در مدلول ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی نیز حضانت طفل تا ۷ سالگی با مادر بوده و بعد از آن با پدر است و تصریح آن در دادنامه بدوی موردی نداشته است لذا دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده ۳۵۸ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب ۲۱/۱/۷۹ در امور مدنی ضمن رد اعتراض معترض دادنامه معترض‌عنه را تأیید و استوار می‌نماید. رأی صادره به موجب ماده ۳۶۵ از همان قانون قطعی است.

رئیس و مستشار شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران- سیفی- ارژنگی

دفتر وکالت ستارخان حتما بخوانید :با انواع نمونه دادخواست مهریه اشنا شوید 

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

نویسنده روزنامه 

کارشناس دعوت شده به شبکه ۲ سیما 

  • دفتر وکالت افسریه +وکیل در افسریه